Tramremise Nieuwegein nieuwe motor voor Utrechts openbaar vervoer

Donderdag 28 november is de nieuwe tramremise in Nieuwegein officieel in gebruik genomen. Met een symbolische druk op de knop stelde gedeputeerde Arne Schaddelee (provincie Utrecht) samen met wethouders Lot van Hooijdonk (Utrecht), Ellie Eggengoor (Nieuwegein) en Kees Geldof (IJsselstein) de nieuwe tramremise in bedrijf.

Vanuit de tramremise wordt het gehele regionale Utrechtse tramsysteem aangestuurd en onderhouden. Met de ingebruikname van de nieuwe tramlijn tussen Utrecht C.S. en Science Park Utrecht maakt het Utrechtse openbaar vervoer een forse schaalsprong. Het aantal reizigers verdubbelt, evenals de vloot die is aangevuld met 27 nieuwe trams. Deze worden vanaf 16 december ingezet op de nieuwe tramlijn in Utrecht. De nieuwe tramremise is ingericht om dit alles te faciliteren.

Werkzaamheden onder één dak
De provincie Utrecht heeft in de nieuwe tramremise alle werkzaamheden aan het Utrechtse tramsysteem onder één dak gebracht: de verkeersleiding voor alle trams en bussen van U-OV, de opkomstruimte voor de trambestuurders, onderhoud en beheer van de trams maar ook de calamiteiten- en storingsdienst. De nieuwe werkplaats heeft met zeven werksporen en een wasstraat (totaal 8 sporen) tweemaal zoveel onderhoudscapaciteit gekregen. Op het terrein is een vernieuwd rangeerterrein aangelegd met voldoende plek voor stalling van alle trams.

Moderne installaties voor onderhoud trams
Het kantoor heeft voor de diverse gebruikerspartijen circa 70 werkplekken en staat in directe verbinding met de werkplaats. De werkplaats is voorzien van gemoderniseerde tramonderhoudsinstallaties zoals tramhefsystemen, een draaibank die de wielen van de trams in het juiste profiel slijpt en een wasmachine voor de wielstellen van de trams. Uit oogpunt van veiligheid en om te zorgen voor goede arbeidsomstandigheden werken de monteurs vanaf een verhoogd opklapbaar bordes aan de installaties op het dak van de nieuwe trams.

De werkplaats staat centraal op het remiseterrein en is met de nieuw aangelegde sporen en wissels goed bereikbaar. De omstandigheden voor onderhoud en reparatie zijn volledig afgestemd op de nieuwe lage vloer trams voor de nieuwe tramlijn tussen Utrecht C.S. en Utrecht Science Park. Ook de oude hoge vloer SIG trams die rijden op de lijn in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein worden in de nieuwe werkplaats onderhouden.

Duurzaamheidsmaatregelen
Bij de bouw van de huisvesting en werkplaats heeft de provincie vooruitlopend op nieuwe regelgeving diverse duurzaamheidsmaatregelen getroffen, zoals warmte-koude opslag, led verlichting en vloerverwarming in de werkplaats. Het gebouw wordt niet verwarmd met aardgas maar met warmtepompen. Op het dak komen in 2020 nog zonnepanelen.

Een team van ontwerpers en adviseurs heeft het ontwerp van de tramremise tot stand gebracht. Met meerdere contracten heeft de provincie Utrecht de engineering en realisatie in opdracht gegeven. Bouwbedrijf De Vries en Verburg B.V. realiseerde de werkplaats en het kantoor, en was verantwoordelijk voor de coördinatie van de inbouw van tramonderhoudsinstallaties. ENGIE Infra & Mobility B.V. zorgde voor de energievoorziening en het veiligheidssysteem van de nieuwe werkplaats. Strukton Rail Nederland B.V. legde op het remiseterrein het nieuwe spooremplacement aan.

Open dag
De komende maanden wordt de inrichting van het terrein rondom de werkplaats en het kantoor afgerond. In maart 2020 opent de remise de deuren voor een open dag en kunnen bezoekers een blik werpen op het werk van het Utrechtse trambedrijf.

Benieuwd naar hoe de nieuwe remise eruit ziet en wat dit project betekent voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht? Bekijk dan bovenstaande video die onze videograaf Bart van Rooijen heeft gemaakt tijdens de officiële ingebruikname van de tramremise in Nieuwegein.

Wees betrokken. Reageer en geef een reactie op bovenstaand artikel!

Onze adverteerders maken pen.nl mogelijk